Wilhelminapark 26, Utrecht

5 redenen waarom je contentmarketing niet werkt

Het regelmatig plaatsen en updaten van content is één van de belangrijkste pijlers van een goede SEO-strategie. Door middel van content kun je verkeer uit zoekmachines genereren, maar ook de bezoeker op de website vasthouden en hem overhalen om tot actie over te gaan. Veel organisaties die beginnen met contentmarketing merken echter nog niet direct resultaat en dat kan verschillende redenen hebben. We geven je 5 tips over hoe je meer resultaat uit contentmarketing kunt halen.

1. De ROI van de content is niet inzichtelijk

Als je niet kunt zien hoeveel mensen je website hebben bekeken, hoe vaak een artikel is gedeeld of hoeveel leads je content heeft opgeleverd, is je contentmarketing niet zo effectief als het zou kunnen zijn. Een artikel met veel bezoekers maar met weinig interactie zorgt wel voor merkbekendheid maar niet voor meer omzet. Een artikel met veel interactie maar met weinig verkeer mist zichtbaarheid. Bekijk hoe deze verhoudingen liggen door middel van een goede integratie van Google Analytics.

2. Je spreekt niet de taal van je doelgroep

Wanneer je niet de taal van je doelgroep spreekt, sluit je content onvoldoende aan op de bezoeker. De kans is groot dat je de vraag van de bezoeker dan ook niet beantwoordt. Contentmarketing gaat nog altijd hand in hand met zoekmachineoptimalisatie. Onderzoek door middel van een zoekwoordanalyse op welke woorden en zinnen veel wordt gezocht en verwerk deze zoekwoorden op belangrijke plaatsen in je content, zoals paginatitels en tussenkopjes.

3. Er wordt te veel over jezelf gesproken

Stel dat je op een feestje bent en je ontmoet iemand met wie je nog nooit hebt gesproken. Het lijkt een aardige gesprekspartner, maar hij kan alleen maar over zichzelf praten en zijn eigen kwaliteiten benadrukken. Dan wil je zo snel mogelijk van hem af om met iemand te praten die wél interesse in de ander toont.

Zo werkt het ook met online content. Natuurlijk hebben we allemaal ons eigen verhaal te vertellen, maar betrek de bezoeker erbij en beantwoord de vraag waarmee de bezoeker op jouw website terecht is gekomen.

4. Je hebt geen contentkalender

Het succes van contentmarketing is te vergelijken met een vliegwieleffect. Het is veel moeilijker om de eerste stappen te zetten dan om het succes vast te houden. Een contentkalender helpt je op twee manieren bij deze eerste stappen: in de eerste plaats helpt het je om onderwerpen te bedenken waarover je content kunt creëren, en in de tweede plaats geeft het je een stok achter de deur om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Maak een schema met de onderwerpen waarover je wilt schrijven en houd hierbij rekening met de timing. Een blog over vakantiebestemmingen is bijvoorbeeld in mei veel relevanter dan in oktober. Kies ook een frequentie waarmee je content gaat plaatsen, bijvoorbeeld één blog per week, en wees hier consistent in.

5. De content bevat geen duidelijke call-to-action

Een call-to-action is een button waar je de bezoeker naar toe wilt leiden met je content. Vaak is dit een button met de tekst ‘neem contact op’, ‘schrijf je in’ of iets anders van dezelfde strekking. Een blog of landingspagina zonder call-to-action is als een kledingwinkel zonder kassa. De klant ziet veel mooie kleding hangen en heeft misschien zelfs al een koopintentie als hij de winkel binnenkomt, maar wordt niet verleid om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan.

Bedenk wat het doel van de content is en wat de volgende stap is voor de bezoeker. Stel dat je als internet marketing bureau blogs schrijft over contentmarketing. Het doel van deze blogs is om de bezoeker over te halen om contact op te nemen en een kennismakingsgesprek in te plannen. Wat zou dan een goede call-to-action zijn? Juist… “neem contact op”!

Auteur

Picture of Robbert Willems
Robbert Willems
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer