Het versturen van emailnieuwsbrieven klinkt misschien ouderwets. Het is echter nog steeds één van de beste manieren om je doelgroep te bereiken. Het geheim van goede emailmarketing is het schrijven van een nieuwsbrief die uitnodigt tot interactie. In dit artikel geven wij je 10 tips waarmee je meer omzet uit emailmarketing haalt.
1. Schrijf voor de doelgroep, niet voor jezelf
Voordat je begint met emailmarketing is het verstandig om te bedenken waarom je een nieuwsbrief wilt sturen. Daarbij gaat het niet om jou maar om de lezer van de nieuwsbrief.
Houd de volgende vragen in je achterhoofd:
- Wat heeft mijn doelgroep aan deze nieuwsbrief?
- Wat zou voor mij een reden zijn om de nieuwbrief te openen?
- Voor welke problemen bied ik met mijn bedrijf of kantoor een oplossing?
2. Schrijf een aantrekkelijk onderwerp
Een volle mailbox staat met stip op nummer 1 van zaken waar mensen een hekel aan hebben. Een emailnieuwsbrief met een onaantrekkelijk onderwerp wordt daarom vaak ongelezen al verwijderd. En dat wil je niet.
Vergelijk de volgende onderwerpen:
- Nieuwsbrief juni 2015
- We hebben weer veel nieuws!
- De 5 beste tips voor meer omzet
- Alleen deze week: gratis kennismakingsgesprek!
De laatste twee onderwerpen zullen naar verwachting veel meer aandacht trekken. Dat komt omdat deze onderwerpregels iets vertellen over de inhoud van de nieuwsbrief én iets aanbieden aan de lezer.
3. Focus op content, niet op promotie
De ontvangers van je nieuwsbrief hebben zich weliswaar ingeschreven om op de hoogte te blijven van nieuws en aanbiedingen, maar niemand zit te wachten op een continue stroom aan verkooppraatjes. Houd je nieuwsbrieven informatief en beperk de hoeveelheid reclame en aanbiedingen tot een minimum.
Een nieuwsbrief kan heel goed worden gecombineerd met een informatieve blog. In de nieuwsbrief plaats je links of teasers van recente blogs die je hebt geplaatst. In deze blogs kun je dan weer linken naar je product of dienst.
4. Kies één hoofdonderwerp
Het ligt voor de hand om meerdere onderwerpen in de nieuwsbrief te laten terugkomen. Het is echter niet verstandig om deze onderwerpen ook evenveel waarde toe te kennen.
Focus op één onderwerp en plaats de call-to-action (zie tip 5) bij dit onderwerp. De andere onderwerpen komen dan op een lager niveau en hebben bijvoorbeeld een tekstlink in plaats van een button.
Het evenredig promoten van meerdere onderwerpen in één nieuwsbrief vermindert de hoeveelheid totale interactie omdat de aandacht verdeeld moet worden. Vergelijk het met het vangen van tennisballen. Gooit iemand één tennisbal naar je, dan kun je deze natuurlijk makkelijk opvangen. Maar gooit iemand 5 tennisballen tegelijkertijd, dan moet je je aandacht verdelen wat doorgaans resulteert in het vangen van 0 tennisballen.
5. Plaats een call-to-action
Een call-to-action is een opvallende button die ervoor moet zorgen dat de lezer van een nieuwsbrief doorklikt naar een website. Een call-to-action button heeft een uitnodigende tekst die iets vertelt over wat er gebeurt wanneer er op de button wordt geklikt.
6. Optimaliseer de afbeeldingen
Vrijwel iedere e-mailnieuwsbrief wordt in html-opmaak verstuurd. Dat betekent dat er eenvoudig afbeeldingen in de nieuwsbrief verwerkt kunnen worden. Hier schuilt ook een gevaar in: veel mailprogramma’s blokkeren automatisch afbeeldingen van onbekende afzenders. De afbeeldingen in de nieuwsbrief zijn dan niet zichtbaar totdat de gebruiker de weergave van de afbeeldingen inschakelt.
Om te voorkomen dat de nieuwsbrief zonder afbeeldingen onleesbaar wordt, is het verstandig om een alternatieve tekst mee te geven met de afbeeldingen. Deze tekst is dan in plaats van de afbeelding zichtbaar. De lezer weet zo globaal wat er op de afbeelding te vinden is.
Lees ook: Afbeeldingen optimaliseren voor SEO, 8 uitgebreide tips
7. Houd rekening met mobielvriendelijkheid
Steeds meer gebruikers openen e-mails op een smartphone of tablet. Als de e-mail niet goed leesbaar is op een smartphone is de kans groot dat de nieuwsbrief direct wordt verwijderd. Het is daarom onmisbaar om rekening te houden met mobielvriendelijkheid van de nieuwsbrief. Houd een maximale breedte aan van ongeveer 600 pixels en zorg voor een goed leesbare lettergrootte.
8. Maak uitschrijven makkelijk
Ja, dat lees je goed. Een lezer moet zich met één simpele handeling kunnen uitschrijven van je nieuwsbrief. Plaats een duidelijke link met de tekst “Uitschrijven voor deze nieuwsbrief” onderaan de emailnieuwsbrief. Op deze manier houd je het lezersbestand actief en betrokken. Bovendien zullen de statistieken van je nieuwsbrief omhoogschieten: het relatieve aantal geopende emails wordt immers hoger.
9. Test, test, test
Bovenstaande tips hebben waarschijnlijk een positieve invloed op je nieuwsbrieven, maar er is geen gouden regel die altijd en overal de efficiëntie van nieuwsbrieven verhoogt. Test daarom altijd wat in jouw specifieke situatie en in jouw branche het beste werkt. Nieuwsbriefplatforms als MailChimp bieden de mogelijkheid om een A/B-test te doen. Met een A/B-test kun je twee vrijwel identieke nieuwsbrieven tegelijk versturen en bekijken welke veranderingen tot het beste resultaat leiden.
10. Bonustip: houd je eigen mailboxgedrag bij
Een goede nieuwsbrief begint bij jezelf. Abonneer je op nieuwsbrieven van belangrijke concurrenten en houd je leesgedrag bij. Bij welke onderwerptitels klik je de mail aan en bij welke onderwerpen belandt de mail ongelezen in de prullenbak? Bij welke inhoud klik je door naar een website? Wat stoort je aan bepaalde nieuwsbrieven of wat vind je er juist goed aan? Houd in een apart bestand of in een notitieblok bij wat je kunt gebruiken voor je eigen nieuwsbrief. Marketeers noemen dit een scrap file: een inspiratiebestand met goede titels, call-to-actions et cetera.
Wil je meer informatie over e-mailmarketing? Of zoek je een online marketing bureau om het verzorgen van een nieuwsbrief totaal uit handen te geven? Neem dan contact op met Sageon via onderstaande button.