Op ons blog zijn veel artikelen en tips te vinden over SEO (zoekmachine-optimalisatie). Veel van deze tips gaan over SEO op contentniveau. Maar een goede technische basis van een website is minstens net zo belangrijk voor een hoge positie in Google. Dit zijn de zes belangrijkste aspecten van een website die technisch in orde is.
1. Een robots.txt-bestand
Een robots.txt-bestand geeft instructies aan zoekmachines. Hierin wordt aangegeven welke pagina’s niet geïndexeerd moeten worden. Pagina’s met duplicate content (tekst die op meerdere pagina’s voorkomt) of tijdelijke actiepagina’s hebben er baat bij om niet te worden opgenomen in de database van Google. Geef daarom in het robots.txt-bestand aan dat Google deze pagina’s moet weglaten uit de zoekresultaten.
Een voorbeeld van een robots.txt-bestand dat ervoor zorgt dat alle bestanden in de map “aanbieding” niet worden geïndexeerd:
User-agent: *
Disallow: /aanbieding/
- Zie ook onze Wiki: Robots.txt
2. Canonicalization
Een canonieke url is de url van de pagina die naar Google wordt doorgestuurd. Met het doorsturen van een canonieke url vertel je aan de zoekmachine welke url gebruikt moet worden in de zoekresultaten. Een canonieke url is een must bij een pagina die via verschillende url’s te bereiken is. Canonicalization zorgt ervoor dat de pagina als één url wordt opgenomen in de zoekresultaten en niet als verschillende url’s met dezelfde content.
Lees ook: De canonical url: wanneer gebruik je ‘m (en wanneer niet)?
3. Redirects
Het kan voorkomen dat een pagina niet meer bestaat maar nog wel in Google wordt weergegeven. Een link naar zo’n pagina heeft een zeer slechte invloed op de positie van een website in zoekresultaten. Vooral bij het vernieuwen van een website blijven veel niet-werkende links achter in Google.
Nieuwe website Transavia
Een voorbeeld van een negatieve invloed van niet-werkende links is te zien bij Transavia. Deze vliegtuigmaatschappij lanceerde begin dit jaar een volledig nieuwe website met een nieuwe paginastructuur. Dat zorgde ervoor dat veel geïndexeerde zoekresultaten in Google doorverwezen naar pagina’s die niet meer bestonden. Op zich is dit geen probleem, ware het niet dat Transavia vergeten was om doorverwijzingen te plaatsen op de url’s van de niet meer bestaande pagina’s. Nu, maanden later, heeft dit nog steeds invloed op de positie van Transavia in de zoekresultaten. Op Marketingfacts is een uitgebreid artikel over deze casus te vinden.
301 redirect
Zorg er daarom voor dat foutieve inkomende links worden doorgestuurd naar een alternatieve pagina die wel bestaat. Dit heet een 301 redirect. Een 301 doorverwijzing heeft in tegenstelling tot een 404-pagina geen negatieve invloed op SEO en is evenveel ‘waard’ als een directe link naar deze alternatieve pagina.
Hoe je een pagina redirect lees je onze blog: Een gebroken link naar je website? Dit is hoe je hem redirect.
Controleer op dode links
In de Google Search Console (de nieuwe naam voor Webmaster Tools) kun je eenvoudig (en gratis!) je website controleren op dode links. Deze functie is te vinden onder ‘crawlfouten’.
4. Toegankelijkheid van content
Een zoekmachine zal een website in de toekomst steeds meer als een gewone bezoeker bekijken. Maar hiervoor moeten geen technische obstakels in de weg staan.
- Plaats tekst niet in afbeeldingen maar zorg ervoor dat het door zoekmachines gelezen kan worden.
- Vermijd het gebruik van Flash en JavaScript.
- Zorg voor een snelle laadtijd door bijvoorbeeld afbeeldingen te optimaliseren.
5. Sitemap
Een sitemap is een xml-bestand dat gevuld is met url’s naar individuele pagina’s. Het wordt gebruikt om zoekmachines op de hoogte te stellen van alle beschikbare webpagina’s op een domein, zodat er geen pagina’s met waardevolle content worden overgeslagen. Hoe meer waardevolle content er wordt geïndexeerd, hoe meer authoriteit er aan je website wordt toegekend door Google.
Gratis sitemap genereren
Er zijn verschillende gratis mogelijkheden om een sitemap te genereren. WordPressgebruikers kunnen gebruikmaken van de Google XML Sitemaps plugin. Deze plugin genereert automatisch een sitemap: het enige wat je nog hoeft te doen is de plugin activeren. Ook zijn er websites zoals www.xml-sitemaps.com die gratis een sitemap creëren.
6. Schone url’s
Een schone url is een url die eenvoudig door zowel zoekmachines als bezoekers kan worden gelezen. Vergelijk deze twee urls van een advocatenkantoor met elkaar:
- www.kantoornaam.nl/index.php?id=letselschade&p=fietsongeval
- www.kantoornaam.nl/letselschade/fietsongeval
of
- www.kantoornaam.nl/blog/2015/05/29/5-tips-voor-zoekmachine-optimalisatie.php
- www.kantoornaam.nl/tips-zoekmachine-optimalisatie/
De tweede url ziet er in beide gevallen netter en aantrekkelijker uit. Het is dus te verwachten dat er op de tweede url meer geklikt wordt dan op de eerste url. Ook voor Google is een dergelijke schone url van een hogere waarde dan een url met allerlei toevoegingen.
Tips voor schone url’s
- Sommige dynamische websites zoals webshops kunnen het gebruik van parameters niet vermijden. In zulke gevallen is het goed om een canonieke url (zie hierboven) mee te sturen. Een statische website van bijvoorbeeld een advocatenkantoor kan echter grotendeels uit schone url’s bestaan.
- Verwerk belangrijke zoekwoorden in de url. Dit was eerder een erg lucratieve manier voor een hoge SEO-score. Tegenwoordig vermindert het belang hiervan, maar een zoekwoord in de url zal altijd invloed op SEO blijven houden.
- Gebruik geen lidwoorden in een url en houd het aantal woorden beperkt.
Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van bovenstaande tips? Of wil je dat een online marketing bureau je website bekijkt en zo nodig verbetert? Neem dan contact op met Sageon via onderstaande button.