Wat is semantische SEO?
Semantische SEO is een geavanceerd optimalisatieplan binnen ‘Search Engine Optimization.’ Het focust zich op het begrijpen van de betekenis achter een zoekterm, en probeert deze betekenis te koppelen aan de inhoud van een pagina.
Het gaat dus verder dan enkel kijken naar een losstaand zoekwoord, maar legt zijn aandacht op het vinden van context en zoekt het verband tussen woorden en zinnen.
Semantische SEO: ‘meer kijken naar de context van de zoekopdracht, dan naar de specifieke zoekwoorden.’
Waarom semantische SEO?
Het doel van semantische SEO is om relevantere en meer accurate zoekresultaten te genereren. Hiervoor probeert semantische SEO de zoekintentie van gebruikers te begrijpen, om zo content aan te kunnen bieden die hierop aansluit.
Dit doet het o.a. door ‘natural language processing’ (NLP) en machine learning algoritmes te implementeren, die de inhoud van de webpagina’s analyseren en het verband tussen de woorden en zinnen identificeren.
Daarnaast maakt semantische SEO ook gebruik van structured data. Hiermee wordt aanvullende informatie gevoerd aan zoekmachines over de inhoud van een webpagina. Dit helpt zoekmachines beter begrijpen wat de context van content is. Zo kan het de zoekresultaten die het levert aan de gebruiker kwalitatief verbeteren. Het voordeel hiervan is dat je zo gebruikers aantrekt waar jouw content voor bedoeld is, waardoor je meer uit je bezoekers haalt.
Het verschil tussen traditionele SEO en semantische SEO
Waar traditionele SEO zijn aandacht vooral legt op de optimalisatie van een specifieke zoekterm, legt semantische SEO de focus op de achtergrond en context van de zoekterm in relatie tot de content van een webpagina.
Traditionele SEO is sterk afhankelijk van zoekwoordenonderzoek en het gebruik van optimalisatietechnieken zoals on-page optimalisatie en linkbuilding. Deze technieken kunnen in veel gevallen nog steeds effectief zijn.
Semantische SEO legt de aandacht juist meer bij het doel van de zoekopdracht (de intentie), en de context van de inhoud van de webpagina. Hier komen o.a. het analyseren van de verhouding tussen woorden en zinnen, natuurlijk taalgebruik en machine learning aan bod om de betekenis van content te achterhalen.
Over het algemeen zit het grootste verschil tussen traditionele en semantische SEO dus in de manier van zoektermen interpreteren. Traditionele SEO houdt zich meer bezig met specifieke zoekwoorden en optimalisatietactieken, terwijl voor semantische SEO de focus juist ligt op de intentie achter de zoekterm.
Hoe laat je content aansluiten op semantische SEO?
Voor de creatie van content die aansluit op semantische SEO zijn een paar dingen nodig. Hier een aantal tips die kunnen helpen in dit proces:
- Zoekwoordenonderzoek: Alhoewel het hele concept van semantische SEO verder reikt dan slechts zoekwoorden, zijn ze toch belangrijk. Begin met het doen van onderzoek naar relevante zoekwoorden, en je vindt zo de onderwerpen en zinnen die relevant zijn voor jouw publiek en de producten of diensten die je aanbiedt.
- Analyseer de zoekintentie: Gebruik tools als Google Search Console en Google Analytics om zo te kunnen analyseren welke zoektermen gebruikers naar jouw website trekken. Zoek naar patronen en thema’s die je kunnen helpen begrijpen wat het doel is achter de zoektermen. Hierbij kun je de concurrentie voor dit zoekwoord gebruiken. Dit doe je door te kijken naar de eerste drie SEO-resultaten die de zoekmachine geeft en hun content te analyseren.
- Maak veelomvattende content: Semantische SEO geeft de voorkeur aan content die gaat over omvangrijke onderwerpen, in plaats van aan een losstaand trefwoord. Maak content die alle aspecten van een onderwerp bespreekt, aan de hand van verscheidene gerelateerde zinnen en synoniemen.
- Gebruik structured data: Implementeer structured data op je pagina zodat zoekmachines extra context krijgen. Dit helpt de zoekmachines bij het begrijpen van de relatie tussen verschillende stukjes content en de opbouw daarvan op je website.
- Optimaliseer de ervaring van de gebruiker: Uiteindelijk gaat semantische SEO over de waarde toevoegen voor gebruikers. Focus je op het creëren van content die interactief en informatief is, en makkelijk te navigeren. Gebruik rubrieken, bullet points en andere technieken voor tekstopmaak, zodat je content makkelijk te scannen en begrijpen is.
Door het volgen van deze tips kun je content maken die geschikt is voor semantische SEO, en betekenis toevoegen aan het zoekproces voor zowel de gebruiker als de zoekmachine.
Onthoud dat semantische SEO een doorlopend proces is, dat constante optimalisatie en verfijning nodig heeft. Dus houd de prestaties van content in de gaten en blijf analyseren en optimaliseren.
De impact van semantische SEO op de Knowledge Graph
Semantische SEO speelt ook een aanzienlijke rol in het beïnvloeden van de ‘Knowledge Graph’ door de benodigde data en context aan Google te geven.
De Knowledge Graph is een functie van Google die snel antwoorden geeft op zoekopdrachten, en is bij Google rechts naast de SERP te vinden. Semantische SEO voedt de knowledge panel met kloppende en relevante informatie.
Bijvoorbeeld, als een gebruiker zoekt op ‘The Beatles’, komt de Knowledge Graph met een kennis panel waarin de afkomst, genres en een korte beschrijving van de groep te zien zijn. Deze informatie is van verschillende bronnen op het web gehaald, waaronder websites die semantische SEO-technieken gebruiken.
Meer weten?
Meer weten over SEO of semantische SEO? Neem contact op met online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag verder.