Wilhelminapark 26, Utrecht

Wat betekent de overgang naar Performance Max voor jouw organisatie?

Performance Max. Voor iedereen die nog niet volledig bekend is met deze term: Performance Max (of Pmax) is het nieuwste campagne-type dat Google heeft gelanceerd.

Deze zomer zal dit innovatieve campagne-type de campagnes van het type Smart Shopping volledig gaan overnemen.

Met de introductie van Performance Max geeft Google de adverteerder de gelegenheid om met 1 campagne-type het volledige scala aan Google-netwerken te bedienen. Google Ads Pmax campagnes worden dan ook vertoond in de volgende netwerken:

  • Google Search en zoekpartners
  • YouTube
  • Google Display-netwerk
  • Google Maps
  • Gmail
  • Google Discover

Performance Max en de verschillen met Search en Smart Shopping

Anders dan bij Google Shopping, worden jouw advertenties in een Pmax campagne ook vertoond in Google Maps en Google Discover. Verschillend t.o.v. een klassieke search-campagne, is er de mogelijkheid om 100 itemgroepen per campagne aanmaken. Een groot contrast vergeleken met de 20.000 adgroups die je kunt aanmaken binnen een klassieke search campagne.

Verder is de opbouw van een advertentie compleet verschillend. Een advertentie, binnen Pmax ook wel een ‘ad-creative’ genoemd, is een combinatie van koppen, beschrijvingen, afbeeldingen, video’s, HTML-5 ads en eventueel Google Merchant center producten in het geval van een e-commerce achtergrond.

Welke voordelen levert Performance Max op?

  • Het grootste voordeel dat Pmax geeft t.o.v. andere campagne-typen is de eenvoud en het gemak om met 1 campagne alle Google-platformen te bedienen.
  • De mogelijkheid om 100 itemgroepen aan te maken. Smart Shopping biedt slechts 1 advertentieset per campagne.
  • Smart-bidding zou in theorie beter moeten werken gezien er meerdere signalen gecombineerd kunnen worden, resulterend in betere advertenties (lees: hogere relevantie en hogere omzet, gezien advertentie-inhoud afgestemd kan worden meerdere factoren).

Welke nadelen levert Performance Max op?

Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen te benoemen. Welke?

  • Een nog verder uitgeklede zoektermenrapportage. Bij Smart Shopping zagen we al weinig tot geen inzichten, echter rolt Google dit in de Pmax campagne nu ook uit voor de overige google-netwerken.
  • Er is geen mogelijkheid om negatieve zoekwoorden toe te voegen. Hiermee dien je puur te vertrouwen op de advertenties die je hebt opgebouwd. Update: in kwartaal 3 van 2022 wordt een update van Google verwacht waarbij een selectie aan negatieve zoekwoorden kan worden toegepast op campagneniveau.
  • De relevantie van de advertenties kan dalen gezien er minder controle uitgeoefend kan worden op de koppen en beschrijvingen. Waar je binnen Search zoekwoorden kunt inzetten op specifieke advertenties, maakt een Performance Max campagne een combinatie van alle advertentie-items die je hebt gecreëerd. Welke combinatie dit precies is, zal altijd een verrassing zijn. Indien het algoritme goed ontwikkeld is, zouden dit uiteraard de advertentie-items moeten zijn welke tot de beste prestaties leiden.

Waar dien je nog meer op te letten?

Belangrijk is om te beseffen dat Performance Max geen losstaande/allesomvattende campagne is.  Ons advies is dan ook om altijd klassieke zoekcampagnes (branded & non-branded) en eventueel een klassieke shopping campagne te laten draaien naast een Pmax. Waarom laat de volgende afbeelding mooi zien.

Jazeker, Performance Max ‘overruled’ Smart Shopping en klassieke Display campagnes. Echter, kijk je naar rij 1, dan zie je dat een klassieke search campagne de voorrang geniet zodra de zoekterm van de gebruiker exact overeenkomt met de actieve keywords (ongeacht match-type). Door het draaien van een klassieke zoekcampagne, kun je dus controle behouden op je advertenties in het zoeknetwerk.

Zodra de update in Q3 live is m.b.t. het uitsluiten van zoekwoorden, is het ook raadzaam om een klassieke shopping campagne te laten draaien om zo op het Branded zoekverkeer (wat je uiteraard zou willen uitsluiten in pMax) ook te ranken binnen de Shoppingresultaten.

De keuze is aan jou

Of je nu wilt of niet, Smart Shopping campagnes gaan deze zomer automatisch overgezet worden op een pMax campagne. Zeker e-commerce partijen, zullen dus niet onder deze update uitkunnen. Hoe je de campagne daadwerkelijk gaat opbouwen, is uiteraard aan jou. Hierover vertellen wij meer in een volgende blog-update m.b.t. Performance Max.

Hulp nodig met jouw Pmax campagne?

Of Performance Max compleet uitbesteden aan een expert? Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon. Wij helpen je graag verder.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer