Wilhelminapark 26, Utrecht

Digitale toegankelijkheid: wat is het en hoe pas je dit toe?

Of het lukt om in een rolstoel een pand te betreden, is soms al bij de drempel duidelijk. Maar hoe drempelvrij is jouw website? Weet je wat jouw bezoekers tegenhoudt, en sta je wel eens stil bij de digitale toegankelijkheid van jouw website of webshop?

Wat is digitale toegankelijkheid?

Meer dan een miljoen Nederlanders heeft te maken met één of meerdere beperkingen. Heel veel mensen hebben dus dagelijks te maken met (de gebreken van) digitale toegankelijkheid.

In het kort: digitale toegankelijkheid houdt in dat digitale middelen als websites en apps ook voor mensen met een beperking goed te gebruiken zijn.

Wet digitale toegankelijkheid

Sinds een aantal jaar is er de Wet Digitale Toegankelijkheid. Deze wet verplicht websites van overheidsinstellingen om te zorgen voor goede digitale toegankelijkheid volgens de richtlijnen van de WCAG: de Web Content Acessibility Guidelines. Een overheidswebsite is immers een fundamentele online locatie, waar elke Nederlandse burger zich wegwijs moet kunnen maken.

Digitale toegankelijkheid is natuurlijk niet alleen nodig op website van de overheid. Ook voor een commerciële website of webshop is het goed eens stil te staan bij de sterke en zwakke punten in de toegankelijkheid van jouw domein.

In dit artikel geven we je 7 tips die bijdragen aan de digitale toegankelijkheid van je website en waar élke bezoeker baat bij kan hebben!

Voordeel van digitale toegankelijkheid

Naast dat je een grote groep internetgebruikers uitsluit door niet bij digitale toegankelijkheid stil te staan, zorg je met een digitale toegankelijke site ook voor een goede basis voor een goede website. Dat levert verschillende voordelen op:

  • Je bereikt een grotere doelgroep (en sluit niemand buiten).
  • Je maakt je website gebruiksvriendelijker, voorkomt ergernissen en beperkt de hoeveelheid afhakende gebruikers.
  • Een toegankelijke website is een gestructureerde website: wat ook weer belangrijk is voor onder andere seo en cro.

Digitale toegankelijkheid en online marketing

Misschien is digitale toegankelijkheid niet het eerste wat in je opkomt als je denkt aan online marketing. Toch zijn de gebieden meer met elkaar verweven dan je denkt. Zowel voor cro, seo, sea als socialmediamarketing kan stilstaan bij digitale toegankelijkheid een positieve bijdrage leveren.

Hoe check (én verbeter) je de digitale toegankelijkheid?

Wil je weten of jouw website digitaal toegankelijk is? Je kunt een tool gebruiken om dit te controleren. Tingtun Checker is een voorbeeld: hier kun je zien in hoeverre jouw site aan de spelregels voor digitale toegankelijkheid voldoet.

7 tips voor betere digitale toegankelijkheid

Wil je de accessibility van jouw site verbeteren? Wij geven je 7 tips om de digitale toegankelijkheid van jouw site te optimaliseren.

1.     Gebruik de alt-tag voor je afbeeldingen

Voor de seo-marketeers onder ons is dit een quick win. De alt-tag van een afbeelding gebruik je om de afbeelding te beschrijven: niet alleen om Google het beeld te laten indexeren, maar natuurlijk ook om een niet-ziende gebruiker duidelijk te maken welke afbeelding er getoond wordt.

2.     Beschrijf links zodat de bestemming duidelijk is

Met ‘het beschrijven van links zodat de bestemming duidelijk is’, bedoelen we dat de anchortekst precies moet aangeven waar de URL naartoe verwijst. Zo is een uitgebreidere anchortekst linken vaak beter dan het linken op één woord, omdat één woord te weinig context kan geven.

Een voorbeeld is ‘lees meer’. Met deze linktekst weet een gebruiker niet direct waarover er meer te lezen is. Niet handig als je op zoek bent naar de juiste pagina, zonder visuele context. Ook niet onbelangrijk is dat een link een afbeelding is, de alt-tag de bestemming van de link duidelijk moet maken.

Net als met alt-tags is ook het gebruik van goede anchorteksten nuttig voor de seo van je website. Google indexeert jouw pagina ook met behulp van deze ankerteksten: fijn als hier de goede zoektermen in terugkomen!

3.     Zorg voor een logische structuuropbouw

Door het gebruik van een goede structuurelementen in de HTML-code is je website beter te lezen. Het toepassen van de juiste structuurelementen als titletags, zoals een <h1> voor een kop en een <h2> voor een subkop, maar ook <br><br> om witregels, en daarmee, witruimte te creëren.

4.     Gebruik goede paginatitels

Een goede paginatitel zorgt ervoor dat de gebruiker juist geïnformeerd wordt, weet waar op de website hij/zij zich bevindt en direct kan zien waar de pagina over gaat.

Dat klinkt misschien logisch, maar weet je ook hoe een goede paginatitel in elkaar zit? Een goede paginatitel is opgebouwd uit een paginanaam, gevolgd door een paginabeschrijving en de naam van de website.

Een voorbeeld is ‘Blogs – Leer meer over online marketing – Sageon’. Zorg ervoor dat de titel beschrijvend is en in één opzicht het doel van de pagina duidelijk maakt. Ook dit punt is goed voor digitale toegankelijkheid én seo!

5.     Ondertitel je video’s en audio

Om de inzet van videomarketing kun je echt niet meer heen. Maar wat nou als je de video helemaal niet kan horen? Dan heb je geen idee wat de context is. Beelden helpen, maar tekst is een onmisbare aanvulling bij het beeld. Daarom is ondertiteling bij video’s zo belangrijk. Zo krijgt iedereen mee wat er verteld wordt.

Video’s verbeteren kan door middel van een teksttranscript of een alternatieve tekst.

6.     Schrijf je pagina in begrijpbare taal

Begrijpbare taal kun je op twee manieren opvatten: de voertaal of je taalgebruik.

Voertaal:
Op elke webpagina kan in de HTML-code een voertaal gekozen worden. Dit helpt een ‘schermlezer’ om af te lezen hoe een tekst moet worden uitgesproken. Bovendien is het hebben van een voertaal in de HTML-code een onderdeel dat door Google gescand wordt om te bepalen of de website in de zoekresultaten tevoorschijn komt.

Taalgebruik:
Misschien nog wel belangrijker voor je toegankelijkheid is het schrijven van begrijpbare content. Begrijpbare taal heeft alles te maken met woordkeuzes, een tone-of-voice en afstemming van deze met je doelgroep en het onderwerp. Daarbij komt het doen van doelgroeponderzoek weer terug.

7.     Zorg voor voldoende contrast op je webpagina

Contrast is belangrijk voor de zichtbaarheid. Genoeg contract zorgt ervoor dat website-elementen niet tegen elkaar wegvallen. Te weinig contrast zorgt er waarschijnlijk voor dat je sneller afhaakt.

Contrast kan bestaan tussen tekst en achtergrond, maar ook tussen onderdelen van de interface van de pagina. Het gebruik van kleur komt onder andere terug in de huisstijl van websites, in knoppen of grafieken, maar ook in banners voor SEA en in de huisstijl en het kleurgebruik van social media.

De contrast checker van WebAim is een goede tool om het contrast tussen kleuren te meten. Om te zorgen dat de pagina voor iedereen te gebruiken is, is er een minimale verhouding voor contrast (tussen twee kleuren) van 4,5:1. Echter, als je er zeker van wil zijn dat écht iedereen het contrast kan waarnemen, is een verhouding van 7:1 een goede richtlijn.

Hulp nodig?

Heb je verdere hulp nodig op het gebied van SEO, SEA, CRO of Social media marketing? Neem vrijblijvend contact op met Sageon en wij denken graag met je mee!

Auteur

Picture of Lisa Rijpma
Lisa Rijpma
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer