KPI’s staat voor key performance indicators, ofwel ‘kritieke prestatie-indicatoren’. Dit zijn variabelen waarmee je de prestaties kunt meten, waaronder ook prestaties van (online) marketing.
Voor ondernemers en online marketingteams die zichzelf meetbaar willen blijven verbeteren zijn KPI’s onmisbaar.
Wil jij serieus aan de slag met jouw website of webshop? In dit blog vertellen we je meer over KPI’s en krijg je wat concrete voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt.
Wat is het verschil tussen een KPI en doelstelling?
De KPI is een indicator waarmee je kunt meten of je jouw doelstelling gaat halen of hebt gehaald. Een eenvoudig voorbeeld:
- Doelstelling: ik wil volgend jaar 50% meer websitebezoekers
- KPI: aantal sessies uit Google
Wat heb je aan KPI’s?
Door de juiste KPI’s bij de juiste kanalen toe te voegen aan jouw online marketingstrategie, heb je beter voor ogen wat goed en minder goed gaat.
KPI’s maken concreet wat succes betekent voor jouw website en wanneer er dus iets te vieren (of te betreuren) valt. Met behulp van KPI’s maak je dus betere beslissingen over de inzet van resources zoals uren en budgetten.
Hoe meet je KPI’s?
Om te bepalen van welke variabelen je een KPI wilt maken, is het belangrijk om te kijken naar je doelstelling(en).
Wil je aankomend jaar werken aan je naamsbekendheid, dan kies je een KPI die daarbij past, bijvoorbeeld het aantal keer dat op jouw bedrijfsnaam wordt gezocht in Google.
Afhankelijk van wat je wilt meten is er veel te halen uit gratis apps zoals Google Analytics of Google Ads.
Pas als je de hele klantreis wilt doormeten, bijvoorbeeld van eerste contact naar opvolging door een salescollega naar uiteindelijke deal, dan ontkom je er niet aan om te investeren in een CRM-systeem zoals Hubspot.
Tools om KPI’s te meten:
- Webanalytics, bijvoorbeeld Google Analytics.
- CRM-systemen, bijvoorbeeld Hubspot.
- Datadashboards, bijvoorbeeld Data Studio.
- Advertentiekanalen, bijvoorbeeld Google Ads.
Wat zijn belangrijke KPI’s binnen online marketing?
Ondanks dat niet ieder bedrijf hetzelfde is, heeft bijna elk bedrijf hetzelfde doel: het vergroten van de omzet en winst. Omdat wij een online marketingbureau zijn, beginnen we met het opsommen van een aantal KPI’s die belangrijk zijn binnen online marketing.
Het leuke is: jij kunt morgen beginnen met het meten van de meeste van deze KPI’s. Je hebt er alleen een ingericht Google Analytics-account voor nodig.
Online marketing KPI’s voor jouw website
Met onderstaand rijtje kun je vandaag nog beginnen. Als er al Google Analytics draait, zou je kunnen starten met inzichtelijk maken wat je afgelopen jaar bereikt hebt.
- Websitebezoekers
- Verkeer naar lead ratio
- Organisch verkeer vs. direct of betaald verkeer
- Aantal pagina’s per bezoek
- Bounce- en exitpercentage
Online marketing KPI’s voor social media
Werk jij aan je naamsbekendheid op social mediakanalen? Richt je dan op KPI’s die bij dit doel horen. Een aantal KPI’s voor social mediamarketing:
- Groei of krimp van aantal volgers
- Bereik van berichten en engagement op je berichten
- Bezoek aan je website vanuit Instagram, LinkedIn of een ander kanaal
Online marketing KPI’s voor contentmarketing
Steek je veel moeite in het schrijven van blogs of het opnemen van video’s? Dan wil je weten wat dit je concreet oplevert. Ook wil je weten of je het beter doet dan vorig jaar. Gebruik hiervoor onderstaande KPI’s.
- Aantal bezoeken aan blogpagina’s
- Aantal conversies vanuit blogpagina’s
- Als je bijvoorbeeld een whitepaper aanbiedt op een blogpagina, dan kun je het aantal downloads als KPI nemen
KPI’s voor budgetten en resources
KPI’s zijn niet alleen belangrijk in de wereld van online marketing, ze zijn belangrijke voor ieder bedrijf. Budgetten en resources hebben niet alleen invloed op marketing, maar ook op sales en de gehele bedrijfsvoering. Een aantal KPI’s voor budgetten en resources:
- Customer acquisition cost (CAC) of Cost per acquisition (CPA)
- Return on investment (ROI)
- Return on ad spend (ROAS)
- Cost per click (CPC)
- Profit on ad spend (POAS)
Leadgeneratie- en kwalificatie KPI’s
Het streven van veel bedrijven is een toename van het aantal nieuwe leads. Ondanks dat dit een veelvoorkomende KPI is, is er ook een tal van andere interessante indicatoren om dit te meten. Zo kan bijvoorbeeld gekeken worden naar het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit binnen de leads.
- Aantal marketing qualified leads (MQLs)
- Aantal sales qualified leads (SQLs)
- Ratio MQL naar SQL
- Ratio website lead naar marketing qualified lead (MQL)
Conversie KPI’s
Een toename van het aantal leads zorgt voor een nieuw aandachtspunt: conversies. Uiteindelijk moet websiteverkeer gaan leiden tot nieuwe klanten. KPI’s in deze categorie gaan daarom hand in hand met sales:
- Ratio SQL naar offerte
- Aantal target accounts die klant zijn geworden, bij account based marketing (ABM)
- Ratio offerte naar klant
- Totaal conversie ratio
Hulp nodig bij het vaststellen van KPI’s of wil je graag meer weten over het meten van KPI’s?
Neem contact op met online marketingbureau Sageon! Wij helpen je verder en denken graag vrijblijvend met je mee!