De laatste weken van het jaar staan steevast in het teken van promoties en uitverkoop. Waar Black Friday twee decennia terug nog een onbekend fenomeen in ons land was, heeft het de afgelopen jaren door deelname van de grote retailers online enorm aan populariteit gewonnen. Niet meedoen is eigenlijk geen optie meer… dus hoe kun jij met jouw webshop prominent in de schijnwerpers staan?
In deze blog gaan we dieper in op de rol van Google Ads in het bereiken van jouw ‘Black Friday-doelstellingen’.
Black Friday in Google Search
De tekstadvertenties in Google’s zoeknetwerk kunnen een belangrijke rol spelen. Hieronder geven wij een paar tips waarin tekstadvertenties ondersteuning kunnen geven in het behalen van jouw doelstellingen:
- Controle over jouw uitgaven? Met een specifieke Black Friday-campagne kan een eigen budget worden bepaald en heb je altijd controle over de kosten. Vervolgens kunnen er advertenties worden gemaakt gerelateerd aan Black Friday-zoekwoorden, jouw merk (merknaam + Black Friday-deals) of jouw producten (producttype + Black Friday-deals).
Zie hieronder een voorbeeld van een Black Friday-advertentie van Zalando voor zijn Nike-collectie.
2. Advertenties kunnen uitgebreid worden met zogenaamde extensies. Met deze extensies breid je, zoals de naam al aangeeft, jouw advertenties en daarmee jouw zichtbaarheid uit. Denk bijvoorbeeld aan:
Promotie-extensie
Op categorie- of zelfs productniveau kun je precies aangeven welke kortingsactie actief is.
Sitelink-extensie
Deze extensie verwijst door naar een specifieke sector binnen jouw webshop. Ideaal om jouw Black Friday-deals te communiceren.
Countdown-extensie
Het aftellen naar de actie toe geeft enorm veel urgentie. Er is de mogelijkheid om een eind- en startdatum in te voeren. Dit kan bijvoorbeeld al een maand vooraf zijn, maar ook op uur-niveau, zoals in het voorbeeld hieronder.
Prijs-extensie
Heel relevant, want prijzen zijn direct zichtbaar. Je kunt dit specifiek inzetten op categorie of productniveau.
Black Friday in Google Display
In het displaynetwerk van Google kun je met creatieve visuals jouw promoties onder de aandacht brengen. In een tool als Bannersnack kunnen mooie afbeeldingen gecreëerd worden.
Het displaynetwerk van Google werkt net even wat anders dan Search. Advertenties worden namelijk niet vertoond op basis van specifieke zoekwoorden. Bij Google-displayadvertenties is het belangrijk een afgebakende doelgroep aan te maken. Daarbij kunnen zoekwoorden wel weer een belangrijke rol spelen.
- Zo kun je een doelgroep aanmaken met gebruikers die actief onderzoek hebben gedaan naar Black Friday-deals.
- Ook kun je een doelgroep aanschrijven die door Google al vooraf gelabeld is als ‘koopjesjagers’.
Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar er is nog een legio aan andere voorbeelden te noemen. De kern van het verhaal is dat je jouw webshop met je eigen vormgegeven visuals kunt laten zien aan diverse specifieke doelgroepen.
Displayadvertenties kunnen worden vertoond in bijvoorbeeld mobiele apps, YouTube, Gmail en Google Maps. Hieronder een voorbeeld van een specifieke Black Friday-visual die je via het displaynetwerk van Google kunt tonen.
Black Friday in Google Shopping
Voor e-commercepartijen is Google Shopping niet meer weg te denken als saleskanaal. Het is enorm relevant en efficiënt. Het product wordt visueel getoond, inclusief belangrijke aankoopfactoren zoals titel, prijs, reviews en verzendinformatie.
Zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder zijn voor Nike Air-schoenen de afgeprijsde producten extra goed zichtbaar. Er is een Sale tag toegevoegd en de ‘vanaf’-prijs is doorgestreept. Extra zichtbaarheid en dus extra kans op verkoop; ideaal voor een prijs-gedreven Black Friday-periode.
Waar moet je aan denken bij een succesvolle shoppingcampagne:
- Zorg voor kwalitatief goede afbeeldingen zonder promotie-overlay.
- Zorg voor goede producttitels waarbij belangrijke zoektermen zijn opgenomen. Een feed-optimalisatietool zoals Channable kan hierin een fantastische uitkomst bieden.
- Productreviews maken jouw product extra zichtbaar en zorgen voor vertrouwen bij de klant. Dit kan nét dat extra duwtje in de rug geven. Een tool als me kan hierbij uitkomst bieden.
- Tot slot: zorg voor voldoende voorraad en denk na over een geschikt budget.
Hulp nodig met jouw Black Friday-campagnes?
Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon. Wij helpen je graag verder.