Wilhelminapark 26, Utrecht

3 essentiële onderdelen om in 2024 te groeien met online marketing

Hoge inflatie, krapte op de arbeidsmarkt en strakke budgetten: 2024 kan uitdagend zijn voor ondernemers. Als bedrijf wil je ook in 2024 maximaal resultaat en groei. Gelukkig helpen we jou in dit blog een handje op weg om ook van het nieuwe jaar een succes te maken. 

Er zijn 3 bewezen marketingprincipes die gegarandeerd voor succes zorgen: :

  1. Een sterk merk
  2. Maximaal bereik
  3. Het is fijn om zaken met je te doen

Per principe vertellen we je graag meer zodat jij hier gelijk mee aan de slag kan om ook volgend jaar te kunnen groeien.

1. Een sterk merk

Jouw merk vertelt waarom je bestaat, wie je wilt bedienen en welk probleem je wilt oplossen. Het gaat dus niet alleen om hoe je eruit ziet of klinkt, maar ook om de boodschap die je overbrengt.

Een sterk en overtuigend merk wordt door jouw doelgroep herkend. Het is het merk dat als eerste in gedachten komt wanneer mensen denken aan jouw business of het probleem dat jij met jouw bedrijf oplost.

Als je een sterk merk bent, dan geloven jouw klanten dat je iets waardevollers en anders biedt dan andere bedrijven in de branche.

Wat onderscheidt jouw bedrijf?

Waar blinkt jouw bedrijf echt in uit? Wat vinden jouw collega’s? Wat zeggen klanten? Een unieke waardepropositie, ofwel unique value proposition (UVP), kan te maken hebben met je product, service, de manier waarop je support biedt of je bedrijfscultuur. Gebruik jouw UVP door het in al je marketinguitingen te benoemen.

Vind je het lastig om jouw UVP te benoemen? Neem eens een kijkje op websites van andere bedrijven in jouw branche, misschien geeft een [online concurrentie-onderzoek] je meer inzicht. 

2. Maximaal bereik

Wellicht een open deur, maar om ook in 2024 te groeien moet je je bereik maximaliseren. Zorg er dus voor dat je merk zoveel mogelijk wordt gezien door je doelgroep. 

Laat regelmatig iets van je horen op de kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Denk aan jouw LinkedIn- of Instagrampagina. Maak een contentagenda en plan vooruit. Hierbij geldt: houd het werkbaar! Als je weinig tijd hebt maak dan een keuze: liever één kanaal goed doen dan vier kanalen half.

Met het plaatsen van content op de kanalen van jouw keuze, bereik je merendeel de mensen die je al kennen. Budgetteer daarom in 2024 ook een bedrag voor het genereren naamsbekendheid, zo bereik je ook nieuwe mensen. Een fout die vaak gemaakt wordt, is dat het budget voor een naamsbekendheid campagne wordt afgerekend op conversie.

95% van de tijd is jouw doelgroep niet bereid om jouw product te kopen of dienst af te nemen 

Het doel van deze campagne is geen conversie maar bereik. Jouw doelgroep is namelijk 95% van de tijd niet bereid om je product te kopen of dienst af te nemen. Dit betekent natuurlijk niet dat het dan ook geen zin heeft om ze te bereiken met jouw merk. 

Het is juist belangrijk om te investeren in brede naamsbekendheid, omdat de meeste kopers een shortlist hebben van merken die ze in gedachten hebben wanneer ze wel willen kopen. Zorg dat jij op deze shortlist staat! 

Een klein percentage, zo’n 5%, is actief op zoek naar jouw producten en/of diensten.Zij zijn wel bereid om gelijk zaken met je te doen. Voor deze groep moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent op de juiste kanalen met een duidelijke boodschap die aansluit bij het probleem dat ze ervaren. Deze campagne mag je uiteraard wel afrekenen op conversie.  

3. Het is fijn om zaken met je te doen

Wanneer de tijd is aangebroken om te verkopen, moet je het jouw klanten zo makkelijk en fijn mogelijk maken om zaken met je te doen.

Al het werk dat aan dit moment vooraf is gegaan was een belofte, nu is het tijd om die belofte waar te maken. Denk hierbij als je een webshop hebt aan beschikbaarheid van het product, een probleemloos afrekenproces, snelle levering en goede klantenservice. Als je diensten levert zorg je voor een fijne onboarding en soepel projectmanagement.

Een sterk merk en maximaal bereik zijn belangrijk maar het is zonde als je hier al je pijlen op richt terwijl je dit onderdeel niet op orde hebt. Richt je daarom niet alleen op het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook op de klantervaring. Van de eerste verkoop aan een nieuwe klant tot aan het opbouwen van een langdurige relatie met je bestaande klanten. 

Ja, ik wil in 2024 succesvol zijn

Top! Merken die namelijk in 2024 deze 3 onderdelen (weer) beheersen, zullen zowel op korte als op lange termijn groeien. Wil je weten hoe dit er voor jouw merk uit kan zien? We praten je graag bij. Neem contact op.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer