Content marketing is hot. Wat is het en hoe maak je er als bedrijf succesvol gebruik van? Door middel van 10 tips proberen wij je verder te helpen zodat je (nog) beter gebruik kunt maken van content marketing.
Wat is content marketing?
Simpel gezegd is content marketing het creëren van inhoud op je website. Je trekt door het delen van jouw kennis bezoekers aan. Je luistert wat je klanten/cliënten te zeggen hebben en probeert zo in te spelen op hun informatiebehoefte.
Content kan van alles zijn: blogs, print, magazines, filmpjes, enzovoorts. Content marketing is je tijdsbesteding meer dan waard, zeker in vergelijking met het uitgeven van geld aan (bijvoorbeeld) printadvertenties of banner-advertenties op websites. Deze 10 tips helpen succesvol gebruik te maken van content marketing:
Tip 1: Maak een content kalender
Zo heb je een duidelijk overzicht van de items die je op je site wilt plaatsen. Zorg voor een titel en bepaal wanneer je welk item wilt publiceren. Tenslotte is het handig als je je ook aan de planning houdt…
Tip 2: Bepaal interne richtlijnen en wijk daar niet van af
Hoe communiceer je en via welke kanalen? Richtlijnen maken duidelijk welke items wel of geen kwaliteit hebben. Jij bent degene die de kwaliteit van je website bepaalt en bewaakt.
Tip 3: Stel heldere doelen
Wat wil je met content marketing bereiken? Wees realistisch bij het bepalen van je doelen. Het kan even duren voor er daadwerkelijk resultaten te zien zijn.
Doelen van content marketing zijn bijvoorbeeld:
- Meer bezoekers
- Betere vindbaarheid in de zoekresultaten
- Groter bereik
- Het tonen van je expertise
- Meer leads (ingevulde contactformulieren)
Tip 4: Ken je doelgroep
Verzamel zoveel mogelijk informatie over je doelgroep. Zo leer je de behoeften en wensen van je doelgroep beter kennen en kun je daar makkelijker op inspelen. Maak een lijstje met content die het meest gelezen wordt. Waarom zijn deze items zo succesvol bij je doelgroep? Waarom worden andere items minder bekeken/gelezen?
Tip 5: Overschat jezelf niet
Het lijkt misschien simpel om wekelijks content te publiceren en volgers aan te trekken, maar het bijhouden van een blog is allesbehalve eenvoudig. Je moet jezelf onderscheiden om op te vallen bij het juiste publiek. Voor succesvolle content marketing heb je tijd, hulpmiddelen en de juiste vaardigheden nodig.
Tip 6: Neem eens een kijkje op de blogs van concurrenten
Verkrijg inzicht in welke content wel of niet werkt. Wie deelt en leest vaak artikelen van deze bedrijven op social media? Wie reageert er regelmatig op relevante blogs?
Tip 7: Wees social
Social media kunnen je helpen om in contact te komen met je doelgroep. Bepaal voor elk social media kanaal waarvoor je deze wilt gebruiken. Zo kun je er voor kiezen om op Twitter bijvoorbeeld tips en nieuwsitems te delen en Facebook te gebruiken voor foto’s en filmpjes. Vergeet niet: alleen zenden op social media niet werkt, ga de conversatie aan!
Tip 8: Laat anderen aan het woord
Veel bedrijven plaatsen alleen eigen content op de website. Dat is zonde. Het is juist slim om andere experts en autoriteiten aan het woord te laten op je website in de vorm van gastblogs. Niet alleen is het tijdbesparend, maar het is ook leuk om relevante artikelen van anderen te plaatsen. Zo zorg je samen voor een website die waarde toevoegt voor jouw doelgroep.
Tip 9: Wees geduldig
Deze tip moet je zeker onthouden. Geef niet te snel op. Op een strategische manier bezig zijn met content marketing kost namelijk tijd en geld. Wees geduldig en je zult ervaren dat content marketing ook voor jou werkt, mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Tip 10: Laat je adviseren
Ga een gesprek aan met experts als je merkt dat je inspanningen voor content marketing z’n vruchten niet afwerpen.
Aan de slag met content marketing, of niet?
Content marketing neemt veel tijd in beslag en het kan even duren voordat er daadwerkelijk resultaat wordt geboekt… Het kan een geweldige methode zijn om meer naamsbekendheid te verwerven en je doelgroep beter te leren begrijpen.
Aan de slag met content marketing? Neem gerust contact op!