Wilhelminapark 26, Utrecht

AI Overviews, wat is het effect op SEO-verkeer voor publishers? Lessen uit het buitenland

In deze blog lees je:

  • Wat AI Overviews zijn
  • Wat de cijfers zeggen uit landen die al langer dealen met AI Overviews
  • Welke zoektermen AI Overviews triggeren en welke niet
  • Wat je zou moeten doen als publisher
  • Waarom AI Mode nog meer bezoekers gaat kosten

Google heeft AI Overviews uitgerold in Nederland. Voor veel website-eigenaren voelt dat nog als een ver-van-mijn-bed-show. Dat is het niet. Publishers in het buitenland zien hun websitebezoek dalen. Wat is er te leren van publishers die al met AI Overviews te maken hebben?

Wat zijn AI Overviews?

AI Overviews zijn AI-gegenereerde antwoorden die in het zoekresultaat verschijnen wanneer je informatie zoekt in Google. In plaats van een link, bijvoorbeeld naar jouw website, geeft Google antwoord gebaseerd op meerdere bronnen. 

Bezoekers hoeven dus niet meer door te klikken om hun zoekvraag te beantwoorden. AI Overviews maken van Google niet alleen een zoekmachine maar ook een antwoordmachine.

Voor publishers is dit slecht nieuws omdat:

  1. AI Overviews verschijnen boven de organische resultaten
  2. Gebruikers van Google hoeven niet meer door te klikken naar jouw website

screenshot van uitleg van ai functie in google

Onderzoek van Semrush toont aan dat in maart 13,1% van de zoekopdrachten AI Overviews hebben vertoond. In januari was dit nog 6,5%.  88,1% van de zoekopdrachten die AI Overviews genereerden waren informatief van aard. Hierover later meer.

Wat zeggen de cijfers uit het buitenland over de impact van AI Overviews?

Carly Steven, SEO-directeur van Mail Online (een van de grootste Engelstalige publishers ter wereld) heeft data gedeeld tijdens het WAN-IFRA World News Media Congress in Krakow. Lees het hele artikel hier

Ze ziet een flinke afname van de doorklikratio’s (CTR) vanuit Google wanneer er een AI Overview wordt vertoond. Ze heeft gekeken naar zoekwoorden waarop Mail Online bovenaan staat. Op desktop daalt de CTR van 13% naar 5%. Op mobiel daalt de CTR van 20% naar 7%. “Pretty shocking”, zoals ze zelf zegt.

In sommige gevallen is de daling nog erger. Een concreet voorbeeld dat ze benoemd: Mail Online rankte nummer één voor ‘Noor Alfallah news’, hier werd 18.000 keer op gezocht, zij kregen hier ongeveer 6.000 clicks per maand mee binnen. Op het moment dat er een AI Overview voor die zoekterm verscheen, zakte het aantal klikken naar 100. Van 6.000 naar 100. Laat dat even bezinken…

In hetzelfde artikel wordt verwezen naar een UX-onderzoek naar Google AI Overviews. Hieruit blijkt dat op desktop de CTR daalt met zo’n 66%. Op mobiel daalt de CTR met bijna 50%. 

Welke zoektermen worden het hardst geraakt door AI Overviews?

We zien dat niet alle zoektermen even hard worden geraakt door AI Overviews. Informatieve, lange zoektermen zoals “Hoe maak je pasta perfect al dente?” triggeren het vaakst AI Overviews. Gebruikers krijgen hun antwoord direct in het overzicht en hoeven niet meer door te klikken naar een website.

Ook zoektermen die beginnen met ‘hoeveel’ of ‘waarom’ triggeren vaak AI Overviews. Denk aan vragen zoals “Hoeveel wolven leven er in Nederland?” Google beantwoordt dat nu gewoon direct. 

voorbeeld van ai overview als je een vraag stelt

Recepten websites en blogs zullen denken wij hard geraakt door AI Overviews, omdat gebruikers recepten direct samengevat krijgen in het overzicht zonder door te hoeven klikken naar de website om het volledige recept te zien.

Welke zoektermen zijn nog ‘veilig’?

Er zijn categorieën zoektermen die (voorlopig) nog gespaard blijven:

Branded searches 

Branded zoektermen hebben slechts 4,8% kans om een AI Overview te triggeren. En als ze dat wel doen, krijgen ze gemiddeld 18,7% meer klikken in plaats van de gebruikelijke 20% daling. Lees dit onderzoek van Amsive.

Laatste nieuws en sport

Google bevestigt dat AI Overviews bewust niet worden getriggerd voor zoekopdrachten rond het laatste nieuws en sport. Breaking news en actuele gebeurtenissen blijven voorlopig gespaard. Maar let op het woord “voorlopig”.

Money keywords

Het eerder genoemde onderzoek van Semrush laat zien dat AI Overviews met name worden vertoond bij zoekopdrachten die niet commercieel van aard zijn en waar lage concurrentie op zit. Zoekwoorden met een kosten per klik boven de € 2 laten geen AI Overviews zien. 

Wat moet je nu doen als publisher?

Een aantal concrete adviezen waar je als publisher mee aan de slag zou kunnen gaan:

Investeer in je merk

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en een lange termijn strategie, maar toch: zorg dat mensen naar jouw bedrijf + zoekterm gaan zoeken in plaats van naar generieke informatie. ‘Sageon online marketing’ werkt beter dan ‘online marketing bureau’. Investeer in het versterken van je merk. 

Zet in op exclusiviteit en snelheid

Unieke inzichten, exclusieve content, scoops en breaking news. AI kan niet sneller zijn dan jouw copywriters die het nieuws schrijven.

Zet Google Search zoveel mogelijk buitenspel

Investeer in nieuwsbrieven, apps, social media en eigen communities. Alles wat mensen rechtstreeks naar jouw website brengt zonder dat je Google nodig hebt.

Investeer in andere kanalen

Google Discover, social media, referrals, direct traffic: er zijn meer bronnen naast Google Search. 

Richt je op zoekwoorden die (nog) geen AI Overview vertonen

Klinkt logisch en dat is het ook. Laat copywriters eerst onderzoek doen naar welke zoekwoorden ze gebruiken.

AI Mode: de volgende klap voor publishers

We hebben het tijdens dit artikel over AI Overviews terwijl Google al bezig is met de volgende stap: AI Mode. AI Mode geeft je niet alleen een antwoord maar stelt je ook vragen en analyseert bronnen. 

AI Mode biedt een ChatGPT-achtige ervaring binnen Google Search. Gebruikers kunnen vervolgvragen stellen zonder de pagina te verlaten. 

De alternatieven voor het genereren van traffic die wél groeien

Terwijl je traditionele Google Search traffic daalt, groeien alternatieven:

Google Discover

Google Discover is een feature in de Google-app die nieuws, interessante artikelen en andere content toont gebaseerd op je zoekopdrachten en interesses. Sommige publishers zien betere resultaten door te optimaliseren voor Google Discover in plaats van traditionele zoekresultaten. Het algoritme werkt anders en wordt minder beïnvloed door AI Overviews.

ChatGPT

ChatGPT referral traffic naar websites is bij veel klanten dit jaar verdubbeld. Steeds meer mensen gebruiken ChatGPT als startpunt voor het zoeken naar informatie en dat levert ook clicks op naar websites.

Social media krijgt meer gewicht

Platforms zoals Instagram en TikTok worden belangrijker voor het delen van en het zoeken naar informatie. Wij zien steeds meer bedrijven die hun contentstrategie hierop aanpassen.

AI Overviews en de toekomst van Google Search

AI Overviews (en later AI Mode) zorgen voor een structurele verandering. Het is een realistisch scenario dat we richting het einde gaan van Google en de vertrouwde blauwe linkjes in het zoekresultaat zoals we ze allemaal kennen. 

Voor de gebruiker van Google betekent dit een betere gebruikerservaring, voor publishers betekent dit dat ze op zoek moeten gaan naar andere bronnen om rendabel te kunnen blijven.

Sparren over AI Overviews en hoe jij je SEO-strategie aan kunt passen? 

Leuk, we denken graag eens met je mee. Neem contact op voor een eerlijk gesprek over jouw situatie en mogelijkheden.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer